2012年11月19日 星期一

親近自然--50 outdoor fun before you turn 12五十種你在十二歲前一定要嘗試的戶外活動

http://shiuanwenchu.blogspot.tw/2012/11/50-outdoor-fun-before-you-turn-12-no-50.html
這是一個同學的小姑的部落格內容,部落格裡圖片張張精采,分成好幾次po文,我把內容整理成一張清單。這五十件十二歲前一定要做過的戶外活動受限於先天條件的不同,只能當做是一種參考。(比如我那裡去生雪堆和稻草堆給生長在台灣的賴肥?)
我認為重要的是態度--爸爸媽媽的態度。不要因為怕髒、怕濕、怕感冒、怕受傷、怕危險、怕麻煩,而剝奪了孩子親近自然的機會。我總覺得孩子是天生天養,我該做的就是評估孩子的能力和環境的風險,以不造成永久性傷害為前提之下,讓賴肥兩兄弟親近大自然。
我忘不了踩上高山結冰小水窪時腳下那股寒到心底的滑溜感,我忘不了古道上午後的驕陽從樹葉間篩下的粼粼金光,我忘不了難得陽光照入黑森林深處的苔蘚而映出來那滿眼瑩瑩的綠,我忘不了在營地旁喝水的水鹿在黑夜裡那兩丸閃爍的火眼金睛,我忘不了用濕柴起火的濃嗆煙味,更忘不了火旺了之後的臉熱背冷。這是我的忘不了的體會,不盡然相同於表列的那五十件事,我相信走入自然裡,每個人的體會也必然各有不同,不打算執著於這五十件事,但我一定會帶著賴肥兩兄弟進入自然。


50 outdoor fun before you turn 12五十種你在十二歲前一定要嘗試的戶外活動:
  1. Jump over ditches跳水溝。If you fall into the water, no problem, just get changed.
  2. Build a secret hut秘密基地
  3. Light a fire生火
  4. Climb a tree爬樹
  5. Sleep outdoor戶外過夜
  6. Get totally wet完全濕透
  7. On the ice冰上活動
  8. Look at tadpole看蝌蚪
  9. Pick fruit from a tree摘水果
  10. Look after an animal照顧動物。take care of your own pet; help a ladybug back on the leaves; help a snail to cross the road
  11. Build sand castles or dikes and dams蓋沙堡挖溝渠築水壩
  12. Catch fish with a net撈魚
  13. Treasure hunt尋寶
  14. Swim in the wild野溪游泳
  15. Look for little animals發現小生命。Watch a wiggling worm; count the dots on a ladybug, then let it fly waway and make a wish.
  16. Make a raft做小船
  17. In the snow玩雪
  18. Find traces of the wild尋找野生動物的足跡
  19. Build your own dam建水壩
  20. Eat form your own garden享用自家小果園的成果
  21. Make a kite or a boat自製風箏或小船
  22. Pick flowers摘花
  23. The tent in the garden在院子裡搭帳蓬
  24. Make bow and arrow自製弓箭
  25. Night wander夜遊
  26. Outdoor sounds用戶外找到的東西發出聲響
  27. Look at clouds看雲
  28. Let young cows suck your hand讓小牛吸手
  29. Steal apples偷蘋果
  30. Sit among the cows坐在牛群之間
  31. Listen to larks聆聽百靈鳥的歌聲
  32. Into the hay稻草堆中
  33. Bury an animal埋葬小動物
  34. Get hurt受點小傷
  35. Participate in birth參與誕生
  36. Walk with bare feet打赤腳
  37. Piss in the wild野外小便
  38. Look at young birds觀察幼鳥
  39. Look at the sun觀日
  40. Flee逃跑
  41. Catch crabs抓螃蟹
  42. Stew witch soup燉巫婆湯
  43. Throw stones擲小石子
  44. Dig a pit挖洞。Or bury yourself in sand
  45. Roll down from a dike從河堤上滾下來
  46. Be creative with nature用自然創作
  47. Land grab game搶地遊戲see who can throw the most sand to the other side or see who can draw the biggest circle with chalk
  48. Lie in a pile of leaves躺在葉子堆中
  49. Smell fascinating scents聞奇異的氣味smell the scent when two stones ricochet/smell the hair a girl's under the sun/ smell an animal
  50. Get lost迷路

沒有留言:

張貼留言